Industry
Publieke Omroep
Client
Omrop Fryslân
Simmer yn Fryslân Restyle



De Simmer yn Fryslân campagne bestaat al sinds 2007. Hoog tijd voor een opfrisser!
In 2007 in het leven geroepen om alle zomerevenementen in Fryslân onder uit te kunnen zenden, is de campagne de laatste jaren met name op social media ontzettend populair geworden. De vormgeving van Simmer yn Fryslân was een product van de oude huisstijl van Omrop Fryslân, die in 2008 is vervangen met de huidige huisstijl van Omrop Fryslân. De vormgeving is behoorlijk verouderd. Hierdoor is de afzenderidentiteit niet heel duidelijk. Het gevolg is dat de campagne een eigen leven is gaan leiden. De briefing was simpel: Betrek de vormgeving van Simmer yn Fryslân weer bij de huisstijl van Omrop Fryslân. Maar behoud de zomersfeer, de motor achter het succes van de campagne. Een eis van de opdrachtgever was om een duurzame oplossing te bedenken: Een tijdloos logo dat goed op de huisstijl van Omrop Fryslân aansluit.
In 2007 in het leven geroepen om alle zomerevenementen in Fryslân onder uit te kunnen zenden, is de campagne de laatste jaren met name op social media ontzettend populair geworden. De vormgeving van Simmer yn Fryslân was een product van de oude huisstijl van Omrop Fryslân, die in 2008 is vervangen met de huidige huisstijl van Omrop Fryslân. De vormgeving is behoorlijk verouderd. Hierdoor is de afzenderidentiteit niet heel duidelijk. Het gevolg is dat de campagne een eigen leven is gaan leiden. De briefing was simpel: Betrek de vormgeving van Simmer yn Fryslân weer bij de huisstijl van Omrop Fryslân. Maar behoud de zomersfeer, de motor achter het succes van de campagne. Een eis van de opdrachtgever was om een duurzame oplossing te bedenken: Een tijdloos logo dat goed op de huisstijl van Omrop Fryslân aansluit.
In 2007 in het leven geroepen om alle zomerevenementen in Fryslân onder uit te kunnen zenden, is de campagne de laatste jaren met name op social media ontzettend populair geworden. De vormgeving van Simmer yn Fryslân was een product van de oude huisstijl van Omrop Fryslân, die in 2008 is vervangen met de huidige huisstijl van Omrop Fryslân. De vormgeving is behoorlijk verouderd. Hierdoor is de afzenderidentiteit niet heel duidelijk. Het gevolg is dat de campagne een eigen leven is gaan leiden. De briefing was simpel: Betrek de vormgeving van Simmer yn Fryslân weer bij de huisstijl van Omrop Fryslân. Maar behoud de zomersfeer, de motor achter het succes van de campagne. Een eis van de opdrachtgever was om een duurzame oplossing te bedenken: Een tijdloos logo dat goed op de huisstijl van Omrop Fryslân aansluit.















"Vat de Friese zomer samen in 1 logo/huisstijl." Maar hoe dan?
De briefing vroeg om een tijdloos logo, met een duidelijke link naar Omrop Fryslân als afzender. Dit betekend dat het logo erg simplistisch moet zijn opgebouwd en genoeg contrast moet hebben om zowel groot als erg klein goed herkenbaar te blijven. In mijn onderzoek kwam het woord "Verbinding" bovendrijven om de ziel van de campagne mee te beschrijven. Om dit concreet te maken in mijn proces heb ik mijzelf de vraag gesteld: "Wat verbind de Friezen?" Het antwoord hierop is "Water". Dit vormt namelijk een groot deel van de Friese cultuur. Voor het beeldmerk heb ik daarom gekozen voor een opkomende zon met een reflectie in het water. De zon staat natuurlijk symbool voor de zomer, en de reflectie in het water is de link naar Fryslân, en schetst tevens een dromerig "Vakantie" beeld, wat ook naar voren kwam in het onderzoek. Om ervoor te zorgen dat het logo past binnen de Omrop Fryslân branding heb ik haar huisstijl gebruikt als ankerpunt met de kleuren Reflex Blue en wit, en het gebruik van de cirkel als basis van het logo. Voor typografie heb ik gekozen voor Frutiger Linotype; de huisletter van Omrop Fryslân. Om toch die differentiatie in sfeer aan te brengen heb ik als extra ontwerp-element een mintgroen, geel naar donkerroze gradiënt toegevoegd. Daarnaast is de cirkel als belangrijkste onderdeel van de huisstijl neergezet. Niet alleen in grafische uittingen, maar vooral prominent in de animaties.
De briefing vroeg om een tijdloos logo, met een duidelijke link naar Omrop Fryslân als afzender. Dit betekend dat het logo erg simplistisch moet zijn opgebouwd en genoeg contrast moet hebben om zowel groot als erg klein goed herkenbaar te blijven. In mijn onderzoek kwam het woord "Verbinding" bovendrijven om de ziel van de campagne mee te beschrijven. Om dit concreet te maken in mijn proces heb ik mijzelf de vraag gesteld: "Wat verbind de Friezen?" Het antwoord hierop is "Water". Dit vormt namelijk een groot deel van de Friese cultuur. Voor het beeldmerk heb ik daarom gekozen voor een opkomende zon met een reflectie in het water. De zon staat natuurlijk symbool voor de zomer, en de reflectie in het water is de link naar Fryslân, en schetst tevens een dromerig "Vakantie" beeld, wat ook naar voren kwam in het onderzoek. Om ervoor te zorgen dat het logo past binnen de Omrop Fryslân branding heb ik haar huisstijl gebruikt als ankerpunt met de kleuren Reflex Blue en wit, en het gebruik van de cirkel als basis van het logo. Voor typografie heb ik gekozen voor Frutiger Linotype; de huisletter van Omrop Fryslân. Om toch die differentiatie in sfeer aan te brengen heb ik als extra ontwerp-element een mintgroen, geel naar donkerroze gradiënt toegevoegd. Daarnaast is de cirkel als belangrijkste onderdeel van de huisstijl neergezet. Niet alleen in grafische uittingen, maar vooral prominent in de animaties.
De briefing vroeg om een tijdloos logo, met een duidelijke link naar Omrop Fryslân als afzender. Dit betekend dat het logo erg simplistisch moet zijn opgebouwd en genoeg contrast moet hebben om zowel groot als erg klein goed herkenbaar te blijven. In mijn onderzoek kwam het woord "Verbinding" bovendrijven om de ziel van de campagne mee te beschrijven. Om dit concreet te maken in mijn proces heb ik mijzelf de vraag gesteld: "Wat verbind de Friezen?" Het antwoord hierop is "Water". Dit vormt namelijk een groot deel van de Friese cultuur. Voor het beeldmerk heb ik daarom gekozen voor een opkomende zon met een reflectie in het water. De zon staat natuurlijk symbool voor de zomer, en de reflectie in het water is de link naar Fryslân, en schetst tevens een dromerig "Vakantie" beeld, wat ook naar voren kwam in het onderzoek. Om ervoor te zorgen dat het logo past binnen de Omrop Fryslân branding heb ik haar huisstijl gebruikt als ankerpunt met de kleuren Reflex Blue en wit, en het gebruik van de cirkel als basis van het logo. Voor typografie heb ik gekozen voor Frutiger Linotype; de huisletter van Omrop Fryslân. Om toch die differentiatie in sfeer aan te brengen heb ik als extra ontwerp-element een mintgroen, geel naar donkerroze gradiënt toegevoegd. Daarnaast is de cirkel als belangrijkste onderdeel van de huisstijl neergezet. Niet alleen in grafische uittingen, maar vooral prominent in de animaties.



