Industry

Publieke Omroep

Client

Omrop Fryslân

Geanimeerde explainervideo's voor Omrop Fryslân

Main Project Image
Main Project Image
Main Project Image

Het medialandschap veranderd snel. Dit vraagt aanpassingsvermogen.

Waar vroeger altijd werd gekeken naar de TV veranderd dat nu ontzettend snel naar on-demand. Een verkeerde aanname die vaak wordt gemaakt is dat er op social media kanalen geen baat is naar hoogwaardige producties. NOSop3 laat het tegendeel zien. Met hoogwaardige video's weten ze de jonge doelgroep goed te bereiken. Dit is een kant waar meer omroepen naar toe proberen te gaan. De grafische laag wordt steeds belangrijker en goede animaties zijn onmisbaar. Als motion graphic designer heb ik voor Omrop Fryslân een aantal mooie explainer projecten mogen oppaken.

Waar vroeger altijd werd gekeken naar de TV veranderd dat nu ontzettend snel naar on-demand. Een verkeerde aanname die vaak wordt gemaakt is dat er op social media kanalen geen baat is naar hoogwaardige producties. NOSop3 laat het tegendeel zien. Met hoogwaardige video's weten ze de jonge doelgroep goed te bereiken. Dit is een kant waar meer omroepen naar toe proberen te gaan. De grafische laag wordt steeds belangrijker en goede animaties zijn onmisbaar. Als motion graphic designer heb ik voor Omrop Fryslân een aantal mooie explainer projecten mogen oppaken.

Waar vroeger altijd werd gekeken naar de TV veranderd dat nu ontzettend snel naar on-demand. Een verkeerde aanname die vaak wordt gemaakt is dat er op social media kanalen geen baat is naar hoogwaardige producties. NOSop3 laat het tegendeel zien. Met hoogwaardige video's weten ze de jonge doelgroep goed te bereiken. Dit is een kant waar meer omroepen naar toe proberen te gaan. De grafische laag wordt steeds belangrijker en goede animaties zijn onmisbaar. Als motion graphic designer heb ik voor Omrop Fryslân een aantal mooie explainer projecten mogen oppaken.

Het optimum zoeken

Zulke animaties zijn natuurlijk mooi en leuk om te maken. Maar ze zijn ook ontzettend arbeidsintensief. Bij een omroep waar tijd geld is, is het lastig om dit soort projecten groter op te gaan pakken. Een manier waarop dit wel kan is door nogmaals naar NOSop3 te kijken. Een voordeel van een presentator in beeld is dat je niet elk frame hoeft te vullen met iets. Daarbij kan je makkelijk schakelen tussen animatie en camerashots, omdat er toch al een presentator in beeld staat, en je dus nooit echt een "animatiewereld" instapt. Voor de tweedekamer verkiezingen hebben we een soortgelijk concept uitgeprobeerd waarbij we een presentator voor een greenscreen hebben gezet en een grafische laag aan de video hebben toegevoegd. In de achter- en voorgrond met animaies, en met leaders en bumpers om een duidelijke stijl neer te zetten.

Zulke animaties zijn natuurlijk mooi en leuk om te maken. Maar ze zijn ook ontzettend arbeidsintensief. Bij een omroep waar tijd geld is, is het lastig om dit soort projecten groter op te gaan pakken. Een manier waarop dit wel kan is door nogmaals naar NOSop3 te kijken. Een voordeel van een presentator in beeld is dat je niet elk frame hoeft te vullen met iets. Daarbij kan je makkelijk schakelen tussen animatie en camerashots, omdat er toch al een presentator in beeld staat, en je dus nooit echt een "animatiewereld" instapt. Voor de tweedekamer verkiezingen hebben we een soortgelijk concept uitgeprobeerd waarbij we een presentator voor een greenscreen hebben gezet en een grafische laag aan de video hebben toegevoegd. In de achter- en voorgrond met animaies, en met leaders en bumpers om een duidelijke stijl neer te zetten.

Zulke animaties zijn natuurlijk mooi en leuk om te maken. Maar ze zijn ook ontzettend arbeidsintensief. Bij een omroep waar tijd geld is, is het lastig om dit soort projecten groter op te gaan pakken. Een manier waarop dit wel kan is door nogmaals naar NOSop3 te kijken. Een voordeel van een presentator in beeld is dat je niet elk frame hoeft te vullen met iets. Daarbij kan je makkelijk schakelen tussen animatie en camerashots, omdat er toch al een presentator in beeld staat, en je dus nooit echt een "animatiewereld" instapt. Voor de tweedekamer verkiezingen hebben we een soortgelijk concept uitgeprobeerd waarbij we een presentator voor een greenscreen hebben gezet en een grafische laag aan de video hebben toegevoegd. In de achter- en voorgrond met animaies, en met leaders en bumpers om een duidelijke stijl neer te zetten.



  • The image featured in the carousel #1
  • The image featured in the carousel #2
  • The image featured in the carousel #3
  • The image featured in the carousel #4
  • The image featured in the carousel #1
  • The image featured in the carousel #2
  • The image featured in the carousel #3
  • The image featured in the carousel #4
  • The image featured in the carousel #1
  • The image featured in the carousel #2
  • The image featured in the carousel #3
  • The image featured in the carousel #4